Wednesday, November 26, 2014

60.komunikasi

Komunikasi adalah proses memberi dan menerima serta bertukar idea,maklumat,perasaan dan lain-lain. Ianya melalui percakapan,penulisan,bahasa badan dan sebagainya.Komunikasi yang berkesan adalah bila mesej yang ingin disampaikan dapat diterima dan difahami dengan jelas. Sebaliknya komunikasi yang tidak berkesan menyebabkan berlaku salah faham dan membawa pergaduhan seterusnya resiko yang lebih besar lagi. Ini berpunca dari percakapan yang berbelit-belit,bahasa digunakan begitu puitis,bahasa badan yang keliru dan lain-lain. Contohnya beri senyuman tetapi di dalam hati membenci.

Semasa komunikasi gunakan pendekatan diplomasi,toleransi serta hindari dari sebarang provokasi. Oleh itu tiada siapa yang terluka. Bukankah begitu?

10 comments :

Tie HT said...

kena ada kesabaran yang tinggi bila menghadapi provokasi ni ^_^

mohad said...

tihara..kena sabar..

Abdul Hadi Zalhe said...

Salam ziarah

mohad said...

abdul hadi...w'slam..

anamizu said...

salam ziarah kembali. TQ sudi ziarah blog sy :)

Kena bljr tabah. hurmm.


mohad said...

anamizu..w'slam...tabah

farhanahatiqah said...

Setuju dengan pendekatan diplomasi, toleransi serta menghindarkan diri daripada melakukan provokasi. Namun ada segelintir manusia yang suka memprovokasi orang terutamanya melalui laman sosial. Kadangkala hati ini tertanya juga adakah seseorang itu berani memprovokasi seseorang individu/organisasi secara berhadapan dan bukannya sekadar di alam maya?

mohad said...

farhana..rasanya ada juga berani..

Rarasakura... Cantik itu kehidupan said...

Bagusnya blog ijad ni...leh jdkan panduan

mohad said...

cantik...sama-sama ya..