Thursday, August 5, 2010

7.bercakap benar


Ada setengah orang, bercakap bohong sudah sebati dengan jiwa. Sepanjang masa , setiap kali bercakap mesti ada yang berbohong. Terdapat banyak sebab mengapa sesorang itu suka berbohong. Antaranya mereka tidak tahu apa kesannya pada hati yang suka berbohong. Sekiranya seseorang itu suka berbohong ,hatinya akan timbul perasaan was-was dan sentiasa dalam keraguan. Ini sudah tentu memberi kesan buruk pada dirinya sendiri.

Oleh kerana itu, janganlah kita selalu bercakap bohong. Cuba belajar bercakap benar. Antara kaedah untuk bercakap benar adalah kurang kan bercakap. Bercakap apa yang penting sahaja. Sekiranya masih ada lagi percakapan bohong, kita kena lah insaf. Pastikan kita berazam cuba untuk menjadi insan yang bercakap benar.Ini semua untuk faedah kita juga.

9 comments :

'AQILAH said...

sekali bohong pasti nak bohong lagi ...

ijad said...

aqilah...memang sukar untuk buang sikap berbohong ni..

HaDrullaDtFi said...

kl xnak bohong,diam sudaa..diam lebih baik dari bohong kan?kl kita diam,org xckp kita bohong..isk2..ak ngarut.:)

Eone said...

Mungkin kita harus lebih mendengar dan bercakap bila perlu dan diperlukan ..kurang bercakap, maka kuranglah probability untuk berbohong :)

ijad said...

hadrul..betul tu...

ijad said...

eone..kita perlu mendengar..kan..

Eiza said...

knp lelaki lbh suke berbohong..heheheh...dah berbohong pahtu br nk btrs trg bl kita serkap jarang..apa salahnya jujur awal2..xslh kn...better jujur dr bohong br nk jujur..y tuu buat org marah tuu.. :-)

ijad said...

eiza..mungkin sudah sifat semulajadi begitu kot..

Anonymous said...

Ada kmungkin sifat smulajadi..dr crita A ke B..pelik bin ajaib.