Sunday, December 12, 2010

27.diam


Diam ubi berisi sementara diam besi berkarat. Di waktu kita mengalami masalah ataupun kesedihan adakalanya kita mengambil sikap berdiam diri. Sekiranya kita berborak ini akan memungkinkan akan menyakiti orang lain. Di waktu berduka itu biarlah kita bersendirian untuk mengubati hati yang terluka. Ada juga kita berdiam diri sekiranya ada perbalahan dan pergaduhan. Ini dilakukan untuk mengelak keadaan akan bertambah buruk lagi.

Berdiam diri juga akan membuatkan orang lain akan merasa serba salah. Mereka anggapkan orang yang diam seribu bahasa itu telah memutuskan persahabatan ataupun perhubungan yang telah sedia terjalin. Sekiranya kita terus berdiam diri sedangkan mereka inginkan penjelasan. Berpesan-pesan dengan kebenaran,kesabaran dan berhikmah. Semoga berdiam diri tidak akan membuatkan jiwa kita bertambah parah lagi dan orang lain tertanya-tanya.


nota:lukisan oleh numara

58 comments :

Jard The Great said...

salam ziarah jugak =)

mohammad said...

jard...sentiasilah ziarah kat sini ya...

lynn angel said...

Jenuh untuk bersuara.. sbb tu mereka ambil keputusan utk diam seribu bahasa.. nice writing there.. :)

Faiz said...

jgnlah hanya berdiam diri walaupun kita di timpa masalah..btol x..=)

p/s: Terima Kasih kerana sudi memberi komen di blog saya..Sebagai balasan saya membuat kunjungan balas ini ke blog anda..=)

****KLIK ENTRI TERKINI DISINI****

mohammad said...

lynn..jenuh tu maknanya malas ke letih...

mohammad said...

faiz...ada orang pendiam dan peramah..berdiam diri untuk cari ilham kot...

m!da BucHuxX said...

. . .yeah. .betul2 . .diam adlah lebih baik dri bercakap benda yg tak berfaedah. . bercakap benda yg berfaedah adalah lebih baik dari diam.:)

mohammad said...

m!da...bercakap yang berfaedah lebih baik dari berdiam diri dan berdiam diri lebih baik dari bercakap yang tidak berfaedah...macam tu ke..ada juga berdiam diri kerana merajuk..nak kena pujuk lah ya...

ijatnuar87 said...

berdiam diri kadangkala menunjukkan kebijaksanaan...namun begitu ia juga menunjukkan kekhilafan...berdiam diri lah berdasarkan situasi yang sesuai...

mohammad said...

ijatnuar...berdiam diri bila kena marah...ok tak..

ijatnuar87 said...

hehehe...btol tu...satu lagi,berdiam diri apabila dikutuk,hehehe

mohammad said...

ijatnuar..berdiam diri bila kena kutuk dan kena marah tu..tentulah orang tu sabar tetapi sampai bila kita kena sabar..sebab sabar seseorang tu ada tahapnya..kena berhati-hati juga pada orang yang pendiam..air yang tenang jangan disangka tiada buaya

ijatnuar87 said...

heheheh..btol tu,kerana orang paling diam boleh jadi orang yang paling pemarah...jangan bagi orang pendiam meletup,kerana letupannya adalah sehebat bom nuklear,hehehe

mohammad said...

ijatnuar...agaknya bagaimana cara untuk berkawan dengan seorang yang pendiam ya...susahkan...

Mimi Jazman said...

diam.. itulah pilihan orang ni.. kalau diam tu maknanya adalah yang tak kena.. namun..diam juga yang banyak menimbulkan rasa tak senang kepada ramai orang..

mohammad said...

mimi...kalau diam tu ada yang tak kena...berilah ruang pada orang lain beri penjelasan sekurangnya orang lain mendapat kepuasan dan cuba memahaminya...manusia tidak dapat lari dari kesilapan dan kesalahan..oleh itu jangan terburu-buru untuk berdiam diri

Faisal Admar said...

betul. diam juga merupakan salah satu faktor halangan komunikasi di dalam subjek operation behavior :)

mohammad said...

faisal...jadi berdiam diri ini sesuatu yang tidak digalakkan lah ya..

nUmara... said...

kalo ade dispute,lebih baek berdiam jika kedua2 pihak x mahu mengalah.. beri ruang pada kedua2 belah pihak untuk kembali normal dan rasional..
:)
kalo ade terase hati, lebih baik berdiam.. slepas satu ketika, baru bertegur sapa mcm biasa..
papepon, laen org laen cara dan penerimaan.. :)
eh, mohammad, mane tahu itu saye.. hahaha!
neway, thx.. (^;^)

mohammad said...

numara...yang bimbangnya insan tu berdiam diri untuk selamanya dan menjauhkan diri

nUmara... said...

jka itu kes, pasti ade sbb2 tertentu.. :)
kalau antara lelaki dan perempuan, dia x mahu diganggu lagi atau tak mahu ada apa2 hubungan lagi atau xmahu peeduli lagi.. :D

mohammad said...

numara...berpisah dengan berdiam diri,rasanya tiada sifat belas kasihan kot...

nUmara... said...

hurm.. mungkin yg berdiam diri itu sudah xboleh terima, mungkin menyampah, mungkin geli.. mungkin malu/segan... mungkin takut berdepan dgn realiti... byk kemungkinan...
tapi after few years, will get back to normal.. cube la tegur dahulu.. ;D

mohammad said...

numara...meninggalkan seseorang tanpa memberi alasan adalah sifat yang tidak bertanggung jawab...mungkinkah kita masih menerimanya kembali suatu hari nanti...kemungkinannya ada tapi keberangkaliannya rendah...look before you leap

nUmara... said...

mohammad, ouh begitu ke..??
mohammad, menerima dalam erti kata sebagai kawan... kawan biasa...
kenapa harus berdendam?

Nurul Ain said...

oh!mohamad ke name empunya tuan tanah ni?

Hai mohamad...,
ain juge sdg berdepan dgn seorg pendiam..sdgkn seblm ni dia bukan sorg yg pendiam. diam dia buat kami rimas & buntu. rase2 ape patut kami buat yeh?

░♥si lampu neon♥░ said...

AKU PON SUKE MENYEPI GAK HUYHUHU

nizam omar said...

sepi kan indah..heheheh

TINGGALKAN URL ANDA DISINI

mohammad said...

numara...kita boleh menerima dan menolak berasaskan alasan...tak baik berdendam...maafkan lebih baik kan...

mohammad said...

nurul ain..cubalah bertanya kepada dia...mengapa dia jadi pendiam secara tiba-tiba..

mohammad said...

si lampu...sepi tanpa teman...gitu ke..

mohammad said...

nizam...sepi itu indah tapi menyepi tanpa berita menyakiti hati orang lain...tak gitu

nUmara... said...

iyer... berdendam kan leh g kemane pon.. anggap la tu takdir.. pengalaman mengajar erti idup.. be positive... terus, kalo kita x suka, make sure kita pon x buat kat org apa yg kita x suke.. :)
tp sifat pendiam nih, ssh jgk nk ubah... hehehe...

mohammad said...

numara..kalau pendiam tapi hati baik kira ok lah...sementara yang peramah tapi suka ejek dan gelak kat orang tak guna juga...

nUmara... said...

btol tu... so, pilihlah untuk BERdiam.. :)
bercakap bila perlu..=D

mohammad said...

numara..pendiam dan peramah juga penentu kerjaya masing-masing..biasanya cikgu adalah peramah sementara pendiam boleh kerja kat office...seorang peniaga biasanya peramah,jurutera untuk pendiam juga boleh,politikus biasa peramah sebab nak jumpa orang

NIZA.Ati said...

sedang berdiam diri denagn seseorang... kerana mahu memberi dia berfikir... amat sakit bila terpaksa berdiam dan memendam... tp ini lebih baik jike berkata2 tapi tak diterima atau dihina

mohammad said...

niza...ini bermakna kalau kita mendiamkan diri , kita juga rasa tersiksa ..

nUmara... said...

niza.ati & mohammad~we call it a "grace period".. :)
some cases, it's better that way.. mencari konklusi..

biarlah bL0g berbicara said...

diam utk mencari ketenangan....=)

mohammad said...

numara.."crisis period"..ok juga..

mohammad said...

biarlah..diam itu melibatkan 2 insan..seorang mencari ketenangan dan seorang lagi mencari kepastian...tiada bermakna juga ketenangan kalau ia membuatkan orang lain resah gelisah dan serba salah..

Miss Yaty said...

yaty suka diam bila marah..suka diam bila orang marah...

tapi mulut tak diam nak bercakap bila mood baik..hihi :)

salam perkenalan ;)

mohammad said...

miss yaty...bila marah tu secara auto mulut terkunci ke..

nUmara... said...

haaha!
grace period is tempoh bertenang.
term ni mang diaplikasi lam law, bisnes, accounting.. =D

MOH KEMBARA said...

Salam, orang yg diam tu lebih membimbangkan dr yg mulut murai.

mohammad said...

numara..diam juga tandanya setuju..silent is consent

mohammad said...

moh kembara..bagaimana pula kalau yang mulut murai secara tiba-tiba mendiamkan diri..

nUmara... said...

betol tu mohammad... nk2 kalo bab jodoh.. keh3.. :p

tp in my environment, silence is ignorence.. =)

mohammad+moh kembara~ekor die tercabut kut... =p

mohammad said...

numara..kalau boleh, janganlah mendiamkan begitu sahaja sebab diam tu banyak tafsirannya...bersyukurlah kerana kita ada mulut untuk berbicara..bimbang juga kalau diam itu boleh merosakkan diri sendiri

Miss Yaty said...

aah...auto je terus diam..hiii :)

Mais said...

mmg tak dinafikan.sy mmg suka cara penulisan awk,,jeles,,

Diam? bagi sy sy tak suka orang berdiam, sebab ia betul2 buat sy erseksa, kalo marah cakap jer marah tapi jgn lah berdiam diri, nak pukul r cubit tak pe, asl jgn diam...hehehe

tpi kalo sy berdiam tak pe,,hehehe

mohammad said...

miss yaty...kenapa tak tanya sebab kena marah atau pun beri penjelasan

mohammad said...

mais...tak adil lah macam tu...sama-sama berbincanglah masalah yang di hadapi kan...

Novelgurl said...

like this =)

mohammad said...

novelgurl..selamat datang

Mr.Ix said...

ada situasi lebih baik diam...

diam2 datang blogwalking sini...hehhehe...

mohammad said...

mr.lx..situasi macam mana diam tu lebih baik tu..