Sunday, November 21, 2010

25.serasi


Dalam persahabatan biasanya keikhlasan dan kejujuran diperlukan. Kita kurang titikberatkan soal keserasian. Semakin ramai kita bersahabat bermakna kita dikatakan pandai bersosial. Manusia sememangnya bersifat sosial. Saling tolong menolong dan tegur menegur antara satu sama lain.


Keserasian mencari pasangan hidup adalah lumrah alam. Ciri-ciri yang utama ditetapkan. Mungkin satu,dua dan tiga. Sekiranya terlalu memilih agak sukar untuk mendapat apa yang kita cari. Ada yang berkata cinta itu buta. Ini bermakna orang itu tidaklah memilih dan menerima sahaja kelebihan serta kekurangan pasangannya itu.

70 comments :

imanshah said...

alhamdulillah, di mana saya pergi saya sering mendapat sahabat terbaik,,,memahami, sanggup bersusah payah untuk saya

MOH KEMBARA said...

Salam Yob Mohammad, nak cari keserasian ni payoh tp kalau ada rezki dpt ler yg sesuai utk kita. Kalau dpt sahabat yg serasi mmg beruntung dan kalau dpt pasangan yg serasi itu satu nikmat dariNya!

mohammad said...

imanshah...biasanya kalau orang tu baik... macam tulah...

mohammad said...

moh kembara...serasi seperti merpati dua sejoli

nUmara... said...

kwn2 kalo serasi, gaduh2 terase ati pon x amek port sangat...
kalo terase, diam sekejap, pastu borak mcm xde ape2 yg berlaku...
huhu...

ssh nk jmp teman idup yg serasi... betol tu cekgu... =)
kate org, kalo leh terime buruk baek die, ha itu la die...
xmo serabut2, buat la solat istikharah...selebihnya berser0h... =D

mohammad said...

numara...susah nak cari teman hidup ya..

Farieza said...

Sekiranya pasangan berbeza pendapat atau pandanagn, itu tidak salah, kerana setiap manusia yang dijadikan oleh Allah Taala itu punya perbezaan tersendiri.

Tapi, percayalah disebalik perbezaan itulah nanti akan adanya keserasian bila perbezaan itu ditangani dengan cara yang berhikmah..

Salam alaik...

mohammad said...

farieza...keserasian dari itu dari berbagai sudut antaranya pandangan,usia,pekerjaan,ketinggian,
rupa paras,pendidikan,keturunan,kegemukkan percakapan,ketampilan dan lain lain lagi...

Queenie said...

Salam mohammad...

ukhwah dihulur, terimakasih sudi singgah di sarang akak yang berserabut....

salam membalas ziarah - Q

mohammad said...

queenie...w'slam...kalau sarang burung tempua kemas...

izman said...

serasi bukan bermaksud banyak persamaan, tapi persefahaman.

farieza said...

yup...mencari pasangan hidup yang serasi itu sukar sekali...

tq encik mohammad!

maRiena.. said...

awak . thanx folow blog saya . ;)

mohammad said...

izman... ramai juga berpendapat serasi itu 1.persamaan pasangan dikenali kimia aka chemistry..2.ada juga berpendapat serasi tu perbezaan pasangan contohnya kalau perempuan suka membebel.pasangan yang sesuai adalah seorang yang penyabar...ini akan saling lengkap melengkapi antara satu sama lain..3.ada juga berpendapat serasi tu cita rasa seseorang tu, contohnya kalau dia merasakan dia cantik dan menawan maka dia akan memilih lelaki yang kacak dan segak...dan banyak lagi pendapat orang tentang serasi...

mohammad said...

farieza...ada setengah orang tak pentingkan soal serasi...di mana kalau dia suka pada seseorang...dia terima aja...senang kan...

mohammad said...

mariena..follow juga blog saya ya...

Suara Maya said...

salam ziarah..

mohammad said...

suara maya....selamat menziarah...

xixi said...

salam blogger

mohammad said...

xixi...w'slam blogger juga...

Irnie said...

mencari yg serasi..? kalau perbezaan yg ada boleh menjadikan pasangan saling melengkapi.. cantik sunnguh hubungan tu kn..? saling menerima bukan saja kelebihan malah yg penting kekurangan.. mmg tak mudah.. tp tak mustahil juga.. cuma jalannya belum bersilang ;) allah lebih tahu :)

mohammad said...

irnie...yang kita suka tak semestinya serasi...dan yang serasi sememangnya kita suka...semoga perasaan suka tu akan menerima ketidak serasian dan akhirnya menjadi pasangan serasi...

Sara Mysara said...

yup..dlm persahabatan perlukan kejujuran dan keikhlasan,,,

bagi sara kita jgk kena ade sifat sling fhm satu sama lain..sebab kadang2 bila kita sukar untuk faham satu sama keadaan rakan kita,,,dan kadang2 kita secaa tak sedar suka mengunakan perktaan " kita kan kawan"..

seolah2 kita dah terikat....dan tak bebas..=)

mohammad said...

sara..bebas seperti burung yang terbang ke sana ke sini kan...

Faiz said...

dalam bersahabat segalanye penting..kerana dengan sahabatlah kita berkongsi segalanya..yang tidak kite kongsikan dengan orang lain...

p/s: thanks follow n komen kt blog sy...blog ini dh msuk kt ruang follower kt blog ye..=)

mohammad said...

faiz...berkongsi segalanya dengan sahabat...kurang pasti lah...

Anonymous said...

bagi orang ni...pasangan yang serasi..adalah pasangan yang boleh memahami antara satu sama lain..bertolak ansur..tolong-menolong.. bukan sahaja pasangan yang perlu serasi..sahabat di sisi juga perlu serasi agar jiwa merasa senang.. may ALLAH bless us..

mohammad said...

anonymous...sudah tentu proses serasi ini memakan masa...nak bagi cepat skit boleh ke...

cikdekja said...

serasi? hehe. entah lah. susah nak define makna serasi ni. kadang-kadang serasi ni tak boleh nampak, tapi hanya boleh rasa pada setiap yang merasainya. :D


*ok. pa aku ngarut nih. abaikan.*

btw, salam ziarah kembali...! terima kasih sudi singgah blog sy yang tah papa tuh.

nice blog! :)

mohammad said...

cikdekja...serasi itu subjektif,relatif,complicated..gitu ke...

cud the ★ said...

im going to be one...
=)

mohammad said...

cud...maksudnya apa tu..

m!da BucHuxX said...

yaa. memilih itu perlu. . .

mohammad said...

mida...seperti nak beli baju kan...kena pilihlah...dari segi warna,saiz,stail,lembut,cantik dll pendek kata kena ada keserasian...barulah tanya harga....harga mestilah berpatutan dan kemampuan yang kita ada...

LaLaLOLa said...

salam... ziarah kembali :)

mohammad said...

lalalola...selamat menziarah

biarlah bL0g berbicara said...

pucuk pangkal hati lebih tahu kehendak hati dan keserasian dlm perhubungan..;)

mohammad said...

biarlah...bimbang hati tak tahu kot..

biarlah bL0g berbicara said...

kenalah tepuk dada tanya hati...;D

mohammad said...

biarlah...kadang tu kita keliru antara perasaan suka dan serasi..bila kita suka belum tentu ianya serasi dan sebelum kita tanya pada hati ...kita kena pastikan juga fikiran turut mengatakan ya kerana kata hati tak semestinya sama dengan fikiran kita...

biarlah bL0g berbicara said...

biarlah hati dan fikiran yang berbicara...;)

mohammad said...

biarlah...bila hati dan fikiran kita merasai ada keserasian..belum tentu kita berjaya sebab mungkin pihak pasangan kita masih cuba mengenali diri kita...serasi ini melibatkan dua belah pihak...tepuk sebelah tangan takkan berbunyi kan...

biarlah bL0g berbicara said...

kite tepuk dgn tapak kaki sekali..mst bunyi tubi2..hehe..;)
betul...keserasian tk semstnyer kite memahami psgn kita..
kefahaman antara 1 sama lain barulah keserasian tue dpt dirasai..boleh gitu?;)

mohammad said...

biarlah...kadang tu keserasian itu hanyalah bersifat sementara di mana bila pasangan yang merasakan mereka begitu serasi berdepan dengan beberapa dugaan dan ujian, mereka tak sanggup hadapi dan mereka mengambil keputusan untuk berpisah....mungkin mereka perasan je yang mereka serasi atau pun syarat utama untuk kekal bersama bukanlah serasi kot...

biarlah bL0g berbicara said...

jgn tepuk sebelah tangan lah jwbnyer...huhu..
terima kasih kerana berkongsi pendapat dgn sy yg tk seberapa ini..;)

mohammad said...

biarlah...walau pun bertepuk dua belah tangan...bunyi dia tak begitu menjadi...

biarlah bL0g berbicara said...

sehati sejiwa serasi sefahaman..barulah menjadi..gitu ke?

BibiEr Karim said...

Jujur & telus. Ikhlas itu hanya Dia yang bisa merungkai. Saya rela walk away dari sebuah fship sekiranya jujur itu sudah xwujud. Dari memendam rasa menambah dosa, biarlah ia menjadi pengajaran & teladan masa dpn.

Cinta buta hanya untuk orang yang relakan hatinya buta. Cinta bertunjangkan selain Allah, bukan saja buat cinta buta malah hati turut jadi buta.

Hanya pandangan saya. Sekadar ingin berkongsi. Hihihi.

mohammad said...

biarlah..walaupun kita merasa sudah sempurna..belum tentu menjadi kerana manusia mampu merancang tetapi tuhan yang menentukan...betul tak...

biarlah bL0g berbicara said...

knp tk wujudkan peluang kedua..??knp mst nk putuskan sebuah persahabatan hny krn kejujuran dia xikhlas..??setiap manusia tk lari dari membuat kesilapan..jadilah seorang pemaaf...=)

mohammad said...

bibier...jujur pun melalui proses, pada mula memang tak jujur tapi ianya mungkin bertukar menjadi jujur dan kejujuran itu sendiri sukar untuk kita fahami...

ada kalanya bila orang itu teramat perlukan seseorang...dia akan terima sahaja apa sahaja kekurangan dan kelemahan orang itu...biarlah hatinya buta janji dia dapat bersama

biarlah bL0g berbicara said...

incik mohammad..yer betul3..lah..tkde sape di dunia nie yg cukup sempurna...=)

BibiEr Karim said...

@Mohammad: Jauh dari sempurna sbnrnya. Bila kejujuran & percaya telah berkali diranapkan, sy lebih suka untuk diamkan diri. Maafkan, & walk away.

@BBB: Bukan sj yg kedua, malah berkali diberi. Sy memaafkan namun sy lebih selesa untuk pergi utk tidak keruhkan keadaan.

biarlah bL0g berbicara said...

bibier..kalo itu yg awk rase terbaik..lakukanlah..=)

mohammad said...

bibier...semoga awak dipertemukan dengan insan yang menjadi impian di hati

mohammad said...

biarlah...mungkin kita telah lakukan yang terbaik buat masa ni...di masa depan kita, kita mulai rasa menyesal di atas tindakan kita pada hari ini...menyesal hari ini pendapatan sementara menyesal kemudian hari tiada gunanya lagi...

biarlah bL0g berbicara said...

hargailah ape yg ade buat masa ini...;)

mohammad said...

biarlah...cara kita hargai adalah berbeza-beza...carilah cara yang terbaik untuk hargai sesuatu itu..mungkin kita kena berbincang dulu sebelum membuat sebarang keputusan semoga kedua-dua pihak berpuas hati...bertemu cara baik dan berundur cara baik...

biarlah bL0g berbicara said...

=)

mohammad said...

biarlah....ok ke..

biarlah bL0g berbicara said...

hurmm...ok....kot..;)

mohammad said...

biarlah....kot tu macam kurang pasti je..

Munirahlim said...

kawan ada yg serasi bersama ada yang tidak.that is a part of life.

mohammad said...

munirahlim...kawan yang tak serasi tu janganlah reject ya..

biarlah bL0g berbicara said...

yer...btl3...=)

Irnie said...

setuju ng @Munirahlim.. that's a part of life.. jgn pergi.. jgn tinggalkan.. kamu mungkin perlukan mereka di saat tiada yg beri perhatian.. cuma masanya belum sampai.. :D --nyampuk--

mohammad said...

biarlah... apa yang betul tu..

mohammad said...

irnie...semoga kita dapat melakukan adil...

NIZA.Ati said...

sangat tepat~

mohammad said...

niza..apa yang sangat tepat tu..