Thursday, November 18, 2010

24.korban



Korban pertama di dunia ini kerana cinta. Nabi Adam dan Hawa melahirkan dua pasang kembar. Qabil bersama kembarnya perempuan dan adiknya Habil bersama kembarnya perempuan. Qabil dikehendaki berkahwin dengan kembar Habil tetapi Qabil memilih kembarnya sendiri. Mereka melakukan korban, korban Habil diterima dan Qabil membunuh Habil.


Mencintai dan menyayangi seseorang biarlah berpada-pada dan jangan berlebihan. Nanti berlaku tidak keseimbangan pada hati. Korban masa juga mencintai alam ini seperti flora,fauna,bukit bukau,sungai dan lain-lain. Jangan sampai mengingati seseorang itu tiada selera untuk makan,tidur malam tidak lena dan terasa mandi tidak basah. Nanti kita akan jatuh sakit. Belum sempat kita korban, kita sendiri yang terkorban kerana ikutkan perasaan sendiri.

26 comments :

imanshah said...

selamat hari raya aidiladha bro

mohammad said...

imnshah..selamat aidiladha juga

MOH KEMBARA said...

Salam Yob, betoi jgn bagi hati kita sepenuhnyer pada yg kita sayang...akhirnya berpisah gak. Teman ni berbulan-bulan hidup membujang, tak rasa rindu pun dgn suami sbb ajor diri ini jgn mengada2 nak bermanja. Alhamdulillah buleh jer. Selamat Hari Raya Qurban.

mohammad said...

moh kembara....jauh perjalanan tu ya...

beginner .......... said...

bg kasih syg kat keluarga, kwn2 dn alm sekitar je sambil menghrap kasih sayang ALLAH.. =D

bermakna tu taipan mohammad.. mang pon, simpan at least 5%... hihihi..

pArAsiT_dUniA said...

tiada bantahan ats semua kata2 dlm entry kali ni

~CiK TiNieY~ said...

'eid adha....

sy syg kucing saya!;)

siti lemon said...

memang betul jgn berikan 100% bila bercinta..kelak diri sendiri yg merana bila sudah putus..tp tulah..cubelah belajar menghargai org yg ada dgn kite..jgn persiakan hidupnya..‎"Janganlah kamu mengganggu hidup seseorang dengan mencuri hatinya andainya kamu tidak ikhlas menyintainya... kelak kamu akan berlaku kejam dengan meninggalkannya dan membiarkan hatinya terluka dan hidupnya menderita..."

mohammad said...

beginner..simpan 5% untuk pujaan hati..dari 5% menjadi 40% seterusnya ke 80%..ketika itu tanpa disedari airmata mengalir di pipi dan jatuh ke bumi..kerana kesyahduan sebuah kerinduan..

mohammad said...

parasit_dunia..bantahan amat dialu-alukan ...berfikir secara kritis..ada pro dan kontra..barulah lengkap satu statement

mohammad said...

cik tiniey..,,sifat semulajadi kucing sentiasa hargai dan membalas kasihsayang orang terhadapnya...

mohammad said...

siti lemon..pada peringkat 100% itu..lamaran dari lelaki mudah diterima..tak gitu...

Pakcu said...

mari berkorban ke arah kebaikan =)

mohammad said...

pakcu...kebaikan sesama insan

Farieza said...

berkorban apa saja...
harta ataupun nyawa...
itulah kasih mesra...
sejati dan mulia...

-teringat pula lagu Allahyarham Tan Sri P. Ramlee-

walau beliau sudah tiada, bait-bait madah dalam lagunya masih relevansi dengan zaman hari ini...

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

berkorban kalau tak kena tempat diri sendiri yang terkorban nanti

=)

LATEST ENTRY

TAK SEMESTINYA SAMA PASTI ADA YANG BERBEZA

mohammad said...

farieza...ramai yang tak sanggup berkorban kot..

mohammad said...

gadis kampung...korban apa yang termampu jer...

Sara Mysara said...

tahniah..nama anda di tag,,
sila singgh...

sy setuju,, berkorban biar lah berpada2..jgn sampai makan diri sudah,,,

mohammad said...

sara mysara... saya letakkan award tu di side bar sebelah kanan beserta link sekali...terima kasih..

Evinese UniVeRSe said...

salam ziarah...

mohammad said...

evinese...selamat datang...

rulizz myzawa said...

sangatla btol :)
kita tak bolyh myayangi sesorg shingga mgabaikan diri kita sndr kn?

mohammad said...

rulizz..perasaan kadang kala boleh menguasai diri kita tanpa kita sedari..

Anonymous said...

pernah sang pencari cinta mengatakan bahawa,"cinta adalah untuk memberi bukan menerima." dan orang ni..masih egt kata2 itu.. ya.. jgn prnh mminta.. lbihkan mmberi krn itulah cinta yang lbh mmbhgiakan.. may ALLAH bless us..

mohammad said...

anonymous...cinta itu juga keadaan tarik menarik antara satu sama lain..ini sudah tentu memberi dan menerima..tak gitu..seperti tarikan 2 magnet yang berlainan kutub...