Sunday, October 24, 2010

19.cemburu


Kata orang, cemburu itu tandanya cinta. Mungkin ada kebenarannya. Pabila kita melihat pujaan hati kita bersama dengan orang lain, kita mulai merasa curiga,sangsi dan berbagai lagi perasaan negetif melanda diri.

Perasaan cemburu yang kuat akan menguasai hati kita. Bila ianya tidak boleh dikawal lagi, hati mulai memberontak. Di saat begitu kita menjadi tidak rasional lagi. Dalam banyak kes, pergaduhan dan keretakan akan terjadi. Untuk mengelak kejadian yang buruk bakal menimpa, kekuatan hati amatlah diperlukan.

32 comments :

syaz :) said...

jeles tnde nye sayang :)

ijad said...

syaz..selamat berkasih sayang..

tintasutra said...

cemburu itu ada baik dan buruknya. cemburu kerna caring, bagus! tapi cemburu buta, bawa petaka!
makasih kerna singgah ke blog saya. lain kali kita minum kopi!

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

cemburu perlu ada

ijad said...

tintasutra..cemburu ada juga buta ya..

ijad said...

brutalsolo..yang ada tu, tak tahu banyak mana ya..

IN said...

ya...tapi jangan cemburu menguasai diri nanti diri sendiri yang merana.Berkasih sayanglah kerana Allah...

kimmy said...

letih cemburu2 nih.

ijad said...

in..merana diri sendiri

ijad said...

kimmy..lepas cemburu, mula merajuk ya..

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

salam ziarah..
wah..jangan cemburu..nanti makan diri

mcm org lain kata..cemburu tandanya sayang..

eppoo said...

salam ziarah..

ijad said...

siti..makan diri menjadikan kita merana

ijad said...

eppoo...datang ziarah selalu ya...

ribena.illina said...

cemburu kene pada tempat jugak la kn. huuuu~

ijad said...

ribena..kalau tersalah tempat..kita yang susah kan..

azhar said...

cemburu utk kebaikan tak per..cth tgk org lain berjaya,so kita pun usaha nak jadi mcm dia...yg tu dialu2kan..btul tak cik Ijad...haha

ijad said...

azhar..betul tu...

niea_nine said...

Salam ziarah, sebenarnya, cemburu adalah khas utk para lelaki/ kaum Adam. Kenape? Sebagai seorang suami die harus cemburu jika isterinya berhubung dgn mne2 lelaki bukan?

Dan kenapa cemburu itu bukan utk pmpn? Sebab, Seorang isteri tidak boleh berasa cemburu jika suaminya berhubungan dgn mne2 pmpn baik yg disukai, kerana lelaki berhak mengahwini 2, 3 dan 4 orang isteri..

^.^~ semoga itu membantu dlm sifat CEMBURU ini.. Assalamualaikum wbt

ijad said...

niea-nine..w'slam...perempuan ada juga cemburu kan...

Amira Amair The Poyos said...

salam ziarah...

Cemburu buta naya oooo

ijad said...

amira...memang naya...

nizam omar said...

cemburu menyebabkan hilang pertimbangan..

Jangan Terlalu Susah Hati

ijad said...

betul tu nizam

azzey said...

mohammad: blh je cemburu tp biar pd tpt nya.....

slm kenal....

mohammad said...

azzey...bila kena pada tempatnya boleh lah cemburu ya...

nUmara... said...

dialog antara psgn muda~
"Bf~ko nk teruskan ke x nk..? kalo xnk xpe.. ade function kite pegi.. tp sebagai kwn la.. aku tak cemburu engkau, kau x cemburu aku..."

adakah cinta itu cemburu semata? huhu.. kdg2 x paham ngan budak2 zaman sekarang.. entah ape yg dipikirkan.. walau dimaki dicerca dilayan lebih kurang, kerana sudah sayang susah nk ditinggalkan katenya.. huhu.. cam2..

mohammad said...

numara...asalkan mereka bahagia...cita rasa dan perasaan manusia tidak sama...mereka suka cara begitu...

nUmara... said...

mohammad, letih memandang dan mendengar.. huhu...
bahagia ke kalo hari2 bergaduh berentam...? heeee.. :p
pd firasat saye, c gadis takut utk kehilangan lelaki dan risau kalau tiada lelaki laen slps ini, atau akn mkn mase utk mencari/dapatkan yg laen, atau tidak boleh hidup tnp lelaki... itu saje...

mohammad said...

numara...setiap orang ada kelebihan dan kekurangan..mungkin lelaki tu ada daya tarikan lain seperti kacak,segak,bertanggungjawab,setia,
berterus terang,ikhlas,jujur,romantik dll..ini membuatkan perempuan itu tidak mahu berpisah..

nUmara... said...

keh3...
tak.. lelaki itu gelap, x kacak, pakai subang, jobless, atau kerja tak tetap, selalu maki dia, cemburu kuat.. huhu.. and the list goes on.. :p

saye doakan die jumpe ngan org laen yg dpt bimbing dia dunia dan akhirat.. bkn lelaki itu..

mohammad said...

numara..biasanya perempuan baik untuk lelaki baik dan sebaliknya....manusia dijadikan berpasangan...jadi lelaki yang bersubang tu agaknya siapakah jodohnya...kalau dah jodoh, kita tak boleh kata apa apalah kan...