Saturday, September 11, 2010

16.sedih


Kehidupan dunia ini sering berubah dan tidak tetap. Sekejap panas, sekejap hujan dan hujan panas pun ada. Begitu juga dengan hati kita. Perasaan sering bertukar ganti. Mula-mulanya sedih lepas tu gembira pula. Contohnya kita merasa sedih kerana bulan ramadhan telah meninggalkan kita. Dalam masa yang sama juga, kita merasa gembira kerana kita akan menyambut aidilfitri.


Setiap insan mempunyai berbagai-bagai bentuk dalam berdepan dengan kesedihan. Ada yang menangis sehingga mengalir airmata sehingga terasa sebak di dada. Ada juga orang, dia sengaja berpura-pura sedih. Ini mungkin sebagai cara untuk mendapat perhatian orang. Walau pun kita merasa sedih sebesar mana pun , kita kena percaya ada hikmah di sebaliknya. Kesedihan boleh menyebabkan kesihatan kita terganggu dan diharapkan perasaan sedih biarlah berlalu.

16 comments :

abcd E fgtakperlulahakutaipsampaihurufz said...

selamat hari raya juga ;B

ijad said...

abcd..cantik nickname ya...selamat hari raya juga..

Chacha's Heavens said...

haha. nice posts there. selamat hari raya. :)

ijad said...

chacha..macam tarian chacha je..selamat aidilfitri

nizam omar said...

suka dan duka, asam garam hidup di dunia.Sabarlah.selepas mendung berlalu pasti sinar mentari kembali..dasyat ayat ni.heheh

Syed said...

Tahun ni I tanya myself, kenapa I sedih lebih2 pasal benda duniawi dan tak pulak sedih atau kisah sgt yg Ramadhan dah berakhir? Have I misplaced my concerns and given priority to other minial stuff.

Anyway, don't mean to sound preachy or anything like that.. hehe. Happy Eid ijad :)

ijad said...

nizam omar..patut ler..senyum memanjang jer..

ijad said...

syed...sedih ok juga..sebab ia akan insafkan diri kita juga..

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

yang di katakan alam macam tu lah

ijad said...

brutalsolo...lebih kurang macam tu ler..

swift_da_love said...

so, jgn bersedih d hari rya.. enjoy the eid, n put some love into the days... ;)

ijad said...

swift_da_love..selamat hari raya..

Fuziani JSR said...

Kesedihan ni sebenarnya mengajar kita mencari hikmah disebaliknya...

ijad said...

fuziani..betul tu..

ardinihumaira said...

hikmah itu yang memberikan ketenangan kepada semua yang mengalami kesedihan.. sedih tidak selamanya sedih.. gembira tidak selamanya gembira... adakalanya suka.. adakalanya duka.. Allah Maha Adil

^__^

ijad said...

ardini...silih berganti ya..